Υψηλά εισοδήματα γονέων παιδεύουσι τέκνα – Μια απάντηση στον κ. Λαζαρίδη

Posted: Νοέμβριος 1, 2007 in The politics of ecstacy

Διάβασα με πολύ ενδιαφέρον την τελευταία καταχώρηση του κ. Λαζαρίδη στο ιστολόγιο Greek University reform forum. Επειδή θεωρώ πως το θέμα παρουσιάζει ενδιαφέρον, αλλά και επειδή παρόμοιες απόψεις έχουν υποπέσει στην αντίληψή μου αρκετές φορές στο παρελθόν, θεώρησα σκόπιμη τη διακοπή των «αβυσσαλαίων» καταχωρήσεων προκειμένου να παρουσιαστεί ο αντίλογος.

Καταρχάς, δηλώνω ότι δεν είμαι απόλυτα ευχαριστημένος από τον τρόπο που η αριστερά στην Ελλάδα χειρίζεται καταστάσεις. Για την ακρίβεια, ούτε σχετικά ευχαριστημένος δεν είμαι, αλλά αυτό είναι ένα άλλο μεγάλο θέμα. Ωστόσο, όταν διαβάζω φράσεις όπως (και αντιγράφω):

Και φυσικά τα δήθεν αριστερά κόμματα υποστηρίζουν τέτοιου είδους αιτήματα, όπως και οποιοδήποτε αίτημα που αυξάνει τις κρατικές δαπάνες, λες και τα κρατικά χρήματα φυτρώνουν στα χωράφια και η κάθε κυβέρνηση τα στερεί από το λαό από καθαρή κακία. Η άκριτη παροχή ωφελημάτων από το κράτος βαφτίζεται «φιλολαϊκή πολιτική». Ένα πραγματικά αριστερό κόμμα, ένα κόμμα που ενδιαφέρεται πραγματικά για τα λαϊκά στρώματα, θα υποστήριζε την κατάργηση των παροχών στους εύπορους. Θα υποστήριζε την κατάργηση της δωρεάν παιδείας για τους έχοντες. Ένα πραγματικά αριστερό κόμμα θα καταδίκαζε τις καταλήψεις των δημοσίων σχολίων που πλήττουν κυρίως τους οικονομικά ασθενέστερους

κάτι παθαίνω.

Πριν κάμποσα χρόνια ο κ. Μητσοτάκης είχε πει μια φράση, την οποία μεταφέρω εδώ (όχι με απόλυτη ακρίβεια, καθώς οι διάφορες ρήσεις σπάνια μεταφέρονται με απόλυτη πιστότητα): «Δεν υπάρχει κυβέρνηση η οποία δε θέλει να δίνει λεφτά στο λαό.» Ακούγεται λογικό και αρκετό για να δικαιολογήσει την εκάστοτε σφιχτοχεριά της εκάστοτε κυβέρνησης, αλλά το επιχείρημα παραλείπει την αναφορά σε μια σημαντικότατη παράμετρο – ΠΟΥ ακριβώς θα τα βρεις τα λεφτά;

Στους πλούσιους, στους έχοντες και τους κατέχοντες (για να θυμηθούμε άλλη μια ατάκα της πρόσφατης πολιτικής μας ιστορίας) φυσικά. Πώς όμως; Απαιτώντας δίδακτρα από τα παιδιά τους για την ένταξη τους σε ένα δημόσιο πανεπιστήμιο; Ή στέλνοντας τους το λογαριασμό για τα όσα τρώνε στις φοιτητικές λέσχες;

Όχι βέβαια. News flash, όπως λένε και οι αγγλοσάξονες, αλλά αν θέλεις να πάρεις λεφτά από κάποιον, τον φορολογείς. Και θυμίζω ότι φορολογούνται όσοι έχουν εισόδημα, όχι όσοι δεν έχουν, όπως είναι η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών (ακόμα και των πλούσιων οικογενειών).

Ας πάρουμε ένα υποθετικό και λίγο αστείο παράδειγμα, εμπνευσμένο από τη συσσωρευμένη γνώση των ελληνικών νεανικών σειρών (να χαρούν και τα παλικάρια στο in/tv/duals): ο νέος και η νιά σπουδάζουν σε δραματική σχολή, κόντρα στις επιθυμίες του (ενδεχομένως και καπιτάλα) πατέρα τους, χωρίς φυσικά να έχουν λαμβάνειν από αυτόν, θα έπρεπε ή δε θα έπρεπε να πληρώνουν δίδακτρα;

Υπενθυμίζω, ότι από τα δυο αριστερά κοινοβουλευτικά κόμματα, τουλάχιστον το Κ.Κ.Ε. έχει αναφερθεί πάμπολλες φορές στην ανάγκη επιβολής αυξημένων φόρων σε όσους έχουν αυξημένο κεφάλαιο. Υποθέτω ότι και ο ΣΥΡΙΖΑ θα έχει εκφράσει παρόμοιες θέσεις. Διάολε, μέχρι και ο Καρατζαφέρης μίλησε για το θέμα!

Όσον αφορά τη θέση ότι οι καταλήψεις πλήττουν κυρίως τους οικονομικά ασθενέστερους: αναρωτηθήκαμε ποτέ αν οι καταλήψεις είναι ακριβώς ο τρόπος των μαθητών που προέρχονται από ασθενείς οικονομικά οικογένειες να εκφράσουν τη διαμαρτυρία τους για την κατάσταση της παιδείας; Ναι, υπάρχουν άπειροι που πηδάνε στο τρένο της κατάληψης για το χαβαλέ, γνώμη μου είναι όμως ότι όταν οι μαθητές επιλέγουν αυτόν τον τρόπο διαμαρτυρίας, θα πρέπει πρώτα απ’όλα να δούμε τους λόγους και μετά το αποτέλεσμα – κατά περίπτωση μάλιστα αν θέλουμε να είμαστε απολύτως σωστοί. Τα περί της λύσης των καταλήψεων με επέμβαση της αστυνομίας που αναφέρθηκαν σε προηγούμενες καταχωρήσεις τα θεωρώ αστεία. Αν δηλαδή οι μαθητές αρνηθούν να εγκαταλήψουν το υπό κατάληψη σχολείο ΠΩΣ ακριβώς θα επέμβει η αστυνομία;

Θα τελειώσω αυτό το κείμενο, παραφράζοντας επί τω βιβλικότερο την ίσως μοναδική καλή ατάκα του Γιώργου Παπανδρέου (η αστειότητα της οποίας δεν έγκειται ούτε στη διατύπωσή της, ούτε στον εκφραστή της, ούτε στην αλήθεια της, αλλά στην απιθανότητα της υλοποίησης των όσων υπονοεί): «όποιος ψάξει για λεφτά, θα βρει».

Advertisements
Σχόλια
  1. Δεν είμαι αντίθετος στην υψηλότερη φορολόγηση των εύπορων τάξεων. Ίσα ίσα, είμαι έντονα αντίθετος στην κατάργηση του φόρου κληρονομιάς και σε αυτό το θέμα συμφώνησα με τον ΣΥΡΙΖΑ. Να τι έγραψα:

    http://axiologisibouleytwn.wordpress.com/Αλογοσκούφης-Γεώργιος/

    Α μάλιστα, καταργείται ο φόρος κληρονομιάς και αυξάνονται οι έμμεσοι φόροι. Δηλαδή μετατοπίζουν τα φορολογικά βάρη από τους εύπορους στους οικονομικά ασθενέστερους. Αυτό είναι το «κοινωνικό» τους πρόσωπο.

    Όμως προτιμώ να πληρώνει κανείς ΑΜΕΣΑ για κάτι που χρησιμοποιεί παρά ΕΜΜΕΣΑ μέσω των φόρων. Γιατί αυτό είναι πιό δίκαιο και οδηγεί σε περισσότερη υπευθυνότητα. Να και ένα περσινό αρθράκι:

    http://www.diablog.gr/?p=456

  2. Ο/Η vildanden λέει:

    Δεν είμαι υπέρ της κατάργησης των άμεσων φόρων. Στα πλαίσια της λογικής που εκθέτω παραπάνω, θα έπρεπε μάλιστα να αυξηθούν για μια σειρά αγαθών, όταν αυτά ξεπεράσουν κάποια όρια (πχ αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, υπερβολικά μεγάλες οικίες, με λίγα λόγια όλα όσα συνηθίζουμε να αποκαλούμε τεκμήρια πλούτου).

    Η παιδεία ωστόσο δεν πρέπει να ανήκει σε αυτή την κατηγορία αγαθών!

  3. Ο/Η L’Enfant de la Haute Mer λέει:

    «Υψηλά εισοδήματα γονέων παιδεύουσι τέκνα»
    Μοναδικό απόφθεγμα !

  4. Ο/Η ars moriendi λέει:

    Καλά όλα αυτά, αλλά όσες φορές θυμάμαι να κάναμε κατάληψη στο σχολείο, για χαβαλέ ήταν και από παράδοση.

    Μερικές φορές είναι πολύ λεπτή η γραμμή που χωρίζει την κατάληψη από παράδοση και την κατάληψη επειδή υπάρχουν πραγματικοί λόγοι.
    Όπως για παράδειγμα το πάντα κλασσικό, εντελώς φλου αλλά αρκούντως «αγωνιστικοφανές» …. «θέλουμε παραπάνω λεφτά για την παιδεία…»

  5. Ο/Η ritsmas λέει:

    Δεν θέλουμε αλλη φορολόγηση. Εχουμε παραδώσει το πνευμα. Να πανε να φορολογήσουν αυτούς που τα κρύβουν ,όχι εμας τους συννομους πολίτες. Ελεος , αγαπητέ μου.
    Οσο για την εκπαίδευση – γιατί η παιδεία είναι ένα άλλο σκληρό κεφάλαιο της ελληνικότητας – χρειάζεται βαθιές ανατροπές τις οποίες ουδείς αποτολμά. Οι αλλαγές αρχίζουν από τον παιδικό σταθμό για να ολοκληρωθούν στα μεταπτυχιακά, για οποιον πραγματικα΄θέλει να φτάσει ως εκεί.
    καλημερα σας. Τί τα ανοίγετε αυτά τα θέματα ; καυτές πατάτες , αγαπητέ μου και θα καούμε
    ριτς

  6. Ο/Η vildanden λέει:

    @ritsmas
    Μα οι καυτές πατάτες είναι οι νόστιμες.

    Τα υψηλά εισοδήματα αντέχουν και τη φορολόγηση. Τα χαμηλά όχι. Τώρα μη μου ζητάτε να σας εξηγήσω γιατί οι κυβερνήσεις προτιμούν τη φορολόγηση των δεύτερων και όχι των πρώτων. Ή γιατί προτιμούν να φορολογούν έτι περισσότερο τους καλοπληρωτές παρά να κυνηγήσουν τους «μπαταξήδες».

    Παρεμπιπτόντως, οι βαθύτατες τομές στην εκπαίδευση και μόνο δεν αρκούν. Πέραν της αριστείας, απαιτείται και μια αγορά εργασίας πρόθυμη να απορροφήσει την παραγωγή των πανεπιστημίων. Κάποια στιγμή, πρέπει να αποφασίσουμε τι θέλουμε ως χώρα – άριστα καταρτισμένους απόφοιτους που θα πρέπει να στραφούν στην αγορά εργασίας του εξωτερικού ας πούμε;

    Και τελικά, οι μαθητές και οι φοιτητές έχουν το άλλοθι του νεαρού της ηλικίας – οι πολιτικοί, για τους οποίους τέτοιο δε θα έπρεπε να αναγνωρίζεται (εκτός ίσως των υπέργηρων) στοχοθετούν και νομοθετούν/πράτουν αναλόγως; Κι αν ναι, γιατί δεν πείθουν;

    Πολύ καλημέρα σας!

    @ars moriendi
    Ό,τι είπα και παραπάνω. Εντάξει, τα παιδιά είναι χαβαλέδες, οι στόχοι του «κινήματος» περιβάλλονται από μια άχλη αοριστίας ή γενικολογίας, αλλά τα προβλήματα δεν παύουν να είναι υπαρκτά. Κι αν οι υποστηρικτές του μαθητικού/φοιτητικού κινήματος είναι αιθεροβάμονες όταν ζητούν το 15%, τα κόμματα και οι κυβερνήσεις που αναγγέλουν προεκλογικά και μετεκλογικά την αύξηση του υπάρχοντος ποσοστού αλλά το διατηρούν σταθερό ή το ρίχνουν (χωρίς να προβαίνουν σε άλλα διορθωτικά μέτρα), τι είναι; Ψεύτες;

  7. Ο/Η Evilnye λέει:

    Εντάξει δεν είμαι σίγουρη ακόμα αν κατάλαβα τι θέλει να πει ο ποιητής σε αυτή την καταχώρηση, αλλά τουλάχιστον μπορούμε να παραδεχτούμε πως οι καταλήψεις είναι άκρως κατευθυνόμενες και τα παιδάκια απλά πάνε για το χαβαλέ γιατί τόσα ξέρουν;
    Δηλαδή τυχαίο είναι που πρωτεργάτες σε καταλήψεις είναι συχνότατα γονείς και οι καθηγητές τις «αποδοκιμάζουν» με ένα αμυδρό χαμόγελο;
    Ή μάλλον σε άλλη σχολική πραγματικότητα μεγάλωσα εγώ;

  8. Ο/Η vildanden λέει:

    Η αλήθεια είναι ότι όλα σε αυτή τη χώρα κατευθύνονται από το ΚΚΕ.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s